vrijdag 4 januari 2013

Social Media - Twitter (deel I & II)


Toelichting
Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het is een sociaalnetwerksite waarop men zichzelf, zoals bij Facebook, een profiel kan aanmaken.
Geschiedenis

Twitter is opgericht in maart 2006 door Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco. Twitter is begonnen als een onderzoeksproject binnen Odeo, een site van webbedrijf Obvious van Noah Glass en Jack Dorsey, en kwam voor het eerst beschikbaar in juli 2006. Het Twitter-projectteam won de South by Southwest Web Award van 2007 in de categorie "blog". Als dank gaf het team de volgende speech: "We'd like to thank you in 140 characters or less. And we just did!" ("Wij zouden jullie willen bedanken in 140 tekens of minder. En dat hebben we nu gedaan!").[4]

In mei 2007 werd Odeo van de hand gedaan, ten voordele van Twitter.’
Oorspronkelijk was de vraag van de dienst "Wat ben je aan het doen?" Nu is het "Wat gebeurt er?"[3] Iedere twitteraar kan op elk moment van de dag in maximaal 140 tekens vertellen waar hij/zij mee bezig is, wat hij/zij van plan is of wat hem/haar bezighoudt. Er zijn ook mensen die vooraf aankondigen dat zij bij een evenement aanwezig zijn en met anderen, al dan niet aanwezig bij het evenement, willen twitteren. Dit creëert een virtuele aanwezigheidTwitter maakte een enorme groei door, onder meer door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten, zoals de noodlanding van US Airways-vlucht 1549, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines-vlucht 1951 en de ongeregeldheden na de presidentsverkiezingen in Iran in juni 2009.

Toepassingsmogelijkheden algemeen

De activiteit bij het gebruiken van Twitter heet twitteren (of tweeten), dat kwetteren betekent. Het 
logo van Twitter is een vogeltje. Twitteren komt neer op in real time communiceren via een microweblog op een pcgsmsmartphone of andere mobiele apparaten met een internetaansluiting. Door de combinatie van webloggen met instant messaging wordt het microblogging genoemd.. De actuele gebeurtenissen meteen kunt delen.
Twitter wordt steeds vaker ook door bedrijven ingezet als marketing tool. Twitter kan gebruikt worden om makkelijk contact met de doelgroep te onderhouden en naamsbekendheid te verkrijgen.

Begrippenlijst

Tweet
Met Twitter sturen gebruikers tekstberichten (tweets) van maximaal 140 karakters via smse-mailIM, de Twitter-website of via een applicatie zoals Twitterrific of TweetDeck. Deze tweets worden getoond op de gebruikerspagina en bij andere gebruikers die hebben opgegeven deze te willen ontvangen. De zender kan de aflevering beperken tot een groep vrienden, maar standaard worden de berichten afgeleverd bij alle belangstellenden.


 HashtagEen hashtag is een woord of meerdere woorden die aan elkaar geschreven zijn met een # ervoor (Bijvoorbeeld #burendag). Via twitter kun je op deze hashtags zoeken en alle tweets met zo'n zelfde hashtag zien. Dit wordt vaak gebruikt bij evenementen of actuele onderwerpen waar veel over gesproken wordt. Ook bij televisieprogramma's worden wordt steeds vaker een hashtag vermeld, zodat mensen erover mee kunnen tweeten.

Trending topic
Twitter kent een lijst met onderwerpen die Trending Topic zijn. Dat is een lijst met woorden of hashtags waar het meest over gesproken wordt op dat moment. Sinds 2010 is deze lijst ook per land of per stad te bekijken. Actuele nieuws gebeurtenissen komen vaak in de lijst voor, evenals bekende personen of speciale dagen.

Toepassingsmogelijheden Zuyd

Allereerst is het uiteraard belangrijk om te overwegen of Twitter wel degelijk het juiste communicatiemiddel is om in te zetten voor Zuyd. Bekijk hierbij wat precies de doelstelling is en of je dit doel ook daadwerkelijk kunt bereiken met Twitter welk boodschap je wilt overbrengen op doelgroepen. Zuyd kan dit inzetten voor bijvoorbeeld:
·         Snelheid en actualiteit;
·         Activiteiten rondom de merknaam in de gaten houden en reageren waar nodig is;
·         Bedrijfsinformatiedelen;
·         Interne communicatie medewerkers;
·         Communicatie studenten;
·         Marketingdoelstellingen;

Voordelen.
·         Snel en actueel;
·         Makkelijk contacten onderhouden relaties;
·         In contact komen met interessante mensen;
·         Informatie delen verschillende doeleinden/kennisnetwerk;
·         Trends;
·         Kort en bondig;

Nadelen   
·         Mensen posten vaker nutteloze zaken;
·         Nuance aanbrengen is lastig in 140 karakters;
·         Imago kan geschaad worden door foute of ongenuanceerde quotes;
·         Je bericht verdwijnt snel naar de achtergrond korte levensduur;
·         Privacy naar buiten brengt gemiddeld 4 minuten;
·         Lekken van belangrijke informatie door gefrustreerde mensen;
·         Asociaal gedrag van mensen als je opeens staat te tweeten;

Eigen ervaring

Mijn ervaring met Twitter is sinds de training webtools 2.0 ontstaan. Wat ik er tot nu toe positief aan vind is de snelle berichtgeving van actualiteiten/activiteiten, het onderhouden van digitale aanwezigheid van netwerken, delen van informatie. Wat ik negatief vind aan het medium dat berichten snel naar de achtergrond verdwijnen. Waardoor de tweets die ik wil lezen snel verdwijnen. Ik ga het nu en in de toekomst blijven gebruiken altijd handig om netwerken te onderhouden en informatie te winnen over een bepaald bedrijf. 

Auteur: Feisal Ajamai

6 opmerkingen:

  1. ik zit op twitter sinds webtools. ik merk dat ik toch positiver tegen twitter sta als eerst. vooral het nieuws, of interessante personen volgen kan interessant zijn om op de hoogte te blijven met wat er speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,
      Ja in die mening kan ik me ook wel vinden blijf je er ook gebruik van maken toekomst ?

      Verwijderen
  2. Ik vind het leuk om de achtergrond te lezen van alle social media. Ik hou het bij Facebook en Whatsapp. Verder geen interesse. Misschien in de toekomst wel. Dan sowieso LinkdIn. Goed Mike, dat jij nu al daarmee bezig bent. Je netwerk kan immers nooit groot genoeg zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja mischien verder in de toekomst goed om te horen dat de je er toch over na denkt is wel handig onderhoud is weinig en je hoeft er niet veel voor te doen.

      Verwijderen
  3. Mooi geschreven stuk over Twitter. Er wordt mooi uitgelegd wat Twitter inhoudt en wat je ermee kunt, daarnaast worden de voor en nadelen beschreven en de eigen ervaring uitgewerkt. Dit maakt het erg leuk om te lezen.
    Enkele maanden voor de training Web2.0 Tools ben ik gebruik gaan maken van Twitter. In het begin was het erg wennen, maar de mogelijkheden die Twitter biedt zijn erg groot. Om een kort voorbeeld te geven. Enkele weken geleden is die bultrug in het noorden aangestrand. Via internet vind je dan om de halve dag een nieuw nieuwsbericht met de stand van zaken, maar via Twitter blijven er continu berichten binnenstromen. Je kunt via Twitter veel informatie binnenhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat de meeste een goede ervaring hebben met twitter en de toegevoegde waarde kunnen zien van het medium. Persoonlijk vind ik het ook fijn om eve snel kijkje te nemen of wat de wereld uit te helpen.

      Verwijderen