zondag 6 januari 2013

Social Media - LinkedIn (deel I & II)


Geschiedenis:
LinkedIn is een online sociaal netwerk dat draait om geld, macht en deals. LinkedIn is sinds 5 mei 2003 actief en heeft sinds de oprichting al vele leden verworven.


De oprichter van LinkedIn is Reid Hoffman. Hij had tien jaar geleden de site opgericht met de gedachte snel te kunnen cashen. Reid Hoffmann is de voormalig vice president van PayPal, dat bedrijf waar je mee online kunt betalen. Hij liep al een tijdje rond met het idee om een netwerk op te richten voor professionals en hier een site van te maken.

In 2003 is hij hiermee aan de slag gegaan, samen met een durfkapitaal van 20 miljoen dollar. Op de markt heeft Hoffman toentertijd geïnvesteerd in Facebook en Flickr, de aandelen van de organisaties kregen meer marktwaarde waardoor Hoffman voldoende kapitaal had aangetrokken om te beginnen. De eerste LinkedIn leden kwamen uit het netwerk van Hoffman zelf. Vanuit hier werd verder gewerkt aan de uitbreiding van zijn netwerk site.

LinkedIn gebruikt, net zoals Hyves, een uitnodigingsysteem. Hierdoor gaan gebruikers uitnodigingen versturen naar mensen die belangrijker zijn. De gedachte hierachter ging als volgt: “Als je aan het netwerken bent, ga je meestal niet mensen uitnodigen dit in een andere branche werken, maar doe je dit liever met iemand in een vergelijkende baan.” Voor mensen met een hoge functie is het dan ook vervelend om steeds uitnodigingen te krijgen van mensen die een mindere baan hebben. LinkedIn heeft een remind-systeem welke een herhaaluitnodiging verstuurt indien je vergeet dat je een uitnodiging binnen hebt van een andere LinkedIn gebruiker.

LinkedIn is hot in Nederland. Nederlands is qua gebruikersdichtheid het grootst! Relatief gezien is ons kleine landje dus meer bezig met LinkedIn dan Amerika. Dat komt doordat er in Nederland heel veel toegang tot het internet is. Tevens is er minder concurrentie aanwezig. Dergelijke sites zoals Hyves Facebook en Schoolbank zitten niet in het vaarwater van LinkedIn, want deze netwerken zullen meer voor een sociale aangelegenheid gebruikt worden.

LinkedIn loopt op de inkomsten van personeelsadvertenties en op de inkomsten van betaalde lidmaatschappen. Uiteindelijk willen ze het bedrijf voor veel geld verkopen, maar nu laten ze het nog even groeien om de prijs op te drijven.
LinkedIn is een succesverhaal pur sang.  In 2007 was het het snelst groeiende sociale netwerk in de VS waar het bedrijf een groei van189% verwezenlijkte. Klik op de link en zie wat LinkedIn in 2011 voor elkaar heeft gekregen: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/20/succesvol-beursdebuut-linkedin-waarde-bijna-verdubbeld/.

Sinds 30 september 2012 zijn er wereldwijd ongeveer 187 miljoen geregistreerde leden waarvan 3 miljoen Nederlanders zijn.



Algemene informatie LinkedIn

De Nederlandse link om bij LinkedIn te komen is: www.linkedin.nl. LinkedIn is in de volgende talen beschikbaar: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Portugees, Spaans, Noors, Zweeds, Pools, Tsjechisch, Roemeens, Russisch, Turks, Indonesisch, Maleis, Japans en Koreaans.

LinkedIn heeft de profielen van de bedrijven en werknemers opgepoetst en opnieuw vormgegeven. Het nieuwe layout van LinkedIn is zakelijk en efficiënt. Een gemiddeld LinkedIn-profiel zit doorgaans barstensvol informatie; verleden, ervaring, skills, connecties, aanbevelingen, groepen en projecten waar je aan hebt bijgedragen.
Dat is heel veel informatie. Daarom is efficiency erg belangrijk, je moet snel kunnen vinden waar je naar opzoek bent. Dit heeft LinkedIn bereikt door gebruik te maken van een ruimere opzet, meer ruimte tussen de onderwerpen en wat visuele toevoegingen, als iconen en infographics, is het profiel over het geheel genomen een stuk overzichtelijker geworden. 

Overzicht van een LinkedIn profiel


Nog leuk om te weten, 10 tips!

LinkedIn is het medium voor HR professionals. De volgende tips zorgen ervoor dat ze jouw profiel vinden:
  1. Zorg dat je profiel voor 100% is ingevuld.
  2. Zorg voor een foto die er professioneel uitziet.
  3. Controleer eens in de twee weken wie er naar jouw profiel kijkt en neem, indien je daar behoefte aan hebt, contact me ze op.
  4. Geef aanbevelingen voor ander personen en vraag je ook voor jezelf.
  5. Promoot jouw profiel, zet het op je CV.
  6. Plaats interessante presentaties en stukken van jou hand op LinkedIn. Laat zo zien wat je in huis hebt!
  7. Sluit je aan bij interessante groepen.
  8. Stel vragen en beantwoord vragen.
  9. Creëer en leidt jouw eigen groep, als showcase van jouw kunnen en organisatietalent.
  10. Houd je profiel up to date!


Toepassingsmogelijkheden binnen bedrijfsleven en Zuyd
Het belangrijkste doel van LinkedIn is leden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dit doel kan alleen behaald worden door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Zodoende breidt het zakelijke netwerk zich uit.

Deze lijst van contacten kan als volgt worden gebruikt:
  1. Het netwerk van LinkedIn bestaat uit de directe contacten van je netwerk, de zogeheten eerstelijns contacten. Daarnaast heb je de relaties van je contacten, de zogeheten tweelijnscontacten. En je hebt de contacten van je tweedelijnscontacten, welke jij zelf niet kent. Deze heette de derdelijnscontacten. Al deze personen kunnen behalve direct haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon;
  2. LinkedIn wordt regelmatig gebruikt om werk te vinden,  personen terug te vinden of om zakelijke kansen te benutten,. Een zakelijke kans ontstaat vaak via aanbevelingen vanuit je netwerk;
  3. Werkgevers gebruiken LinkedIn om vacatures plaatsen en om mogelijke kandidaten te werven;
  4. Werkzoekenden kunnen het profiel van recruiters raadplegen en ontdekken wie van hun netwerk de werkzoekende kan introduceren;
  5. Mensen met een LinkedIn-profiel kunnen elkaar vragen stellen die andere vakmensen kunnen beantwoorden;
  6. Men kan middels polls de mening peilen van de LinkedIn leden.
  7.  LinkedIn heeft de beschikking over groepen welke updates geven over de huidige ontwikkelingen binnen het gewenste werkveld.
Voordelen algemeen:
Doordat LinkedIn door en voor professionals is, wordt deze tool effectief ingezet. De leden gebruiken LinkedIn waarvoor het bedoeld is, werk verkrijgen of om werk en kansen aan te bieden. LinkedIn is zakelijk netwerken maar dan net wat leuker. Veel mensen gebruiken het en het aantal leden blijft maar stijgen. Ik denk dat niemand binnenkort meer om LinkedIn heen kan gaan.

Nadelen algemeen:
Een negatief puntje van LinkedIn, en veel andere netwerken, is dat je je profiel niet makkelijk kunt verwijderen. Het profiel is niet te verwijderen door middel van een simpel mailtje of knopje. Je zal een formulier moeten opsturen naar de klantenservice, waar een aantal weken overheen gaat.

Een truc om dit op te lossen is: verander je naam en foto zodat LinkedIn leden je niet meer vinden. Hierdoor zwerven er veel niet gebruikte accounts op LinkedIn.

Tevens zijn er fake profielen actief die een fake netwerk proberen op te zetten. Mijn voor de hand liggende tip: accepteer deze mensen niet.

Eigen ervaring

Wat vind ik positief
LinkedIn gebruik ik nu ruim twee jaar. Ik heb via LinkedIn contact met oude klasgenoten die ik niet via Facebook terug kon vinden. Een vriend van mij gebruikt LinkedIn nu ook om zijn bedrijf: “Visia Media” te promoten. Als ik kijk hoe hij LinkedIn gebruikt om een netwerk voor zijn bedrijf te creeëren dan zie ik dat LinkedIn echt gecreëerd is met een doel: “netwerken” om daar business opportunities uit voort te laten vloeien. Het is door professionals, voor professionals. Als je vragen hebt, stel ze op een groep en je krijgt er meestal een reactie op. Soms ontketent iemand een hele discussie waar vele praktijkvoorbeelden naar voren komen. Als je dit leest weet je hoe iemand het probleem al eens heeft getackeld en of dit ook gewerkt heeft. Daarnaast kun je mensen uit je eigen netwerk direct benaderen om een gerichte vraag te stellen. Deze put dan ook uit eigen ervaring en geeft daardoor erg nuttige informatie.

Wat vind ik negatief
Het klinkt stom maar ik kan niets negatiefs verder bedenken. Kan jij wat bedenken dan laat het weten in een berichtje!

Gebruik ik het wel en waarom?
Ik gebruik LinkedIn als mijn eigen dynamische online visitekaartje en om oud collega’s terug vinden, van bedrijven waar ik nu niet meer werk. Tevens vind ik er regelmatig oude studiegenoten door terug. Ik heb ooit eens een vraag gesteld aan de mensen uit het werkveld. Hier heb ik helaas geen antwoord op gekregen. Waarschijnlijk was mijn vraagstelling ook een beetje vaag. Ik heb wel nog regelmatig contact met twee HR-adviseurs, welke ik vraag welke ontwikkelingen er momenteel zijn in het HR-wereld. Daarnaast heb ik mij aangesloten bij groepen in het HR-vakgebied en mij aangesloten bij school.

Cijfer beoordeling op schaal: 1 – 10
LinkedIn krijgt van mij een 9 omdat het eenvoudig in gebruik is en mensen het daadwerkelijk gebruiken waarvoor het bedoeld is, namelijk: netwerken.

Hebben jullie LinkedIn? Of heb je interesse in een profiel op LinkedIn? Laat het mij weten in een berichtje.
Mocht jij mijn LinkedIn profiel willen bezoeken of me zelfs toe willen voegen? Voel je vrij en ga naar http://www.linkedin.com/pub/mike-zoetbrood/38/706/472 en stuur me een uitnodiging! 

Auteur: Mike Zoetbrood

5 opmerkingen:

  1. Duidelijk verhaal over linkedIn. ook leuk om te zien dat je het zelf ook gebruikt. Op die manier kun je er wel over meepraten. Zelf heb ik geen linkedIn. Een nadeel van alle Social media in het algemeen is dat iedereen je kan vinden, er veel informatie vrij komt waarvan je misschien liever niet hebt dat mensen dit lezen. linkedIn is naar mijn mening een openbaar CV op internet.
    Nadelen die eraan zouden kunnen kleven: Indien je bijvoorbeeld onder je niveau gewerkt hebt, zullen mensen sneller geneigd zijn om andere mensen voor de business opportuniteit te kiezen. Indien je niet aangeeft wat je werk/ beroep is zal dit denk ik ook in je nadeel gebruikt kunnen worden. ( minder snel conctact met mensen)

    groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitgebreid en duidelijk verhaal. Vooral de opening dat het zou gaan over 'geld, macht en deals' maakte het spannend :-)
    Maar dat gaat vooral op voor de oprichters van LinkedIn neem ik aan.
    Leuk dat je zelf ook een gebruiker bent. Zelf ben ik dat niet. Heb een aantal jaar geleden een workshop gevolgd over LinkedIn. Ik ging ervanuit dat men uit zou leggen wat het was en hoe je een profiel kon maken en dat je met een aangemaakt profiel naar huis ging......nee dus. De door 2 hippe in het zwart geklede snelle mannen gegeven workshop ging erover dat je wel een strategie moest hebben voor LinkedIn. Dus wat wilde je ermee? Hoe wilde je LinkedIn inzetten? Voor jou is in ieder geval goed duidelijk wat het je oplevert. Dus ook voor studenten is LinkedIn interessant?

    Hoewel iedereen nog massaal op Facebook zit begint er steeds meer kritiek te komen (iedereen en alles weet je te vinden, je echte vrienden spreek je wel via een ander medium). Ben je bang dat LinkedIn dit ook kan overkomen? Dat het als het ware bijna ten onder gaat aan zijn eigen succes?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aan Anne-marie:

    De informatie die vrijkomt heb je zelf, over het algemeen, in de hand. Vooral met LinkedIn. Het zijn professionals, die het gebruiken voor hun netwerk te onderhouden. Het zou behoorlijk dom zijn om middels je professioneel netwerk iemand zwart te maken. Zijn netwerk kan dan gaan denken van: "als jij iemand uit zijn netwerk zwart maakt dan kan ik de volgende zijn." *geen vrienden meer zijn-knop*

    Dan ga je juist datgene tegenwerken waar LinkedIn voor is bedoeld, namelijk: je netwerk opbouwen.

    Wat betreft je CV, jij bepaalt wat je online zet. Dus heb je onder je niveau gewerkt dan kan je dat op je CV aangeven of juist weglaten.

    Groetjes,

    Mike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan Mevrouw Diks,

    Het gaat inderdaad over de oprichter van LinkedIn. Het is zeker voor studenten interessant. Met name om je professionele netwerk uit te breiden, te onderhouden en er van gebruik te maken.

    Kansen moet je maken en dat gaat gemakkelijker als je open deuren hebt bij bedrijven in de vorm van contacten.

    Zoals ik bij Anne-marie al aangaf. Jij bepaalt bij LinkedIn wat je online zet. Je kan wel aanbevelingen ontvangen wat meestal positief is. Geeft iemand een mindere aanbeveling, dan kan je die eenvoudig verwijderen.

    LinkedIn heeft 187 miljoen gebruikers vandaag de dag. Het is succesvol en eenvoudig in gebruik. Ik ben niet bang dat LinkedIn ineens omvalt omdat mensen klagen dat er teveel van hun sociaal leven op staat. Dat heb je namelijk zelf in de hand. Doe je iets doms erop zetten, dan heb je dat bewust gedaan. Je kan het verwijderen en op de blaren zitten.

    Indien het nodig is wil ik u wel helpen een account aan te maken. Docenten hebben over het algemeen een heel groot netwerk.

    Groetjes,

    Mike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je aanbod Mike.... maar ik zit nog steeds met die strategie in mijn maag :-).

      Verwijderen