maandag 28 januari 2013

Social Media - Reflectie Vera Gelissen


Daar zijn we dan 8 weken verder en aan het einde van de training webtools.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen idee had wat ik van deze training moest  verwachten.  Tijdens de eerste training kregen we wat uitleg over de inhoud en ik moet zeggen dat ik het niet zag zitten om een Twitter, Google+ en Wiki account aan te maken. Toch heb ik overal actief aan deelgenomen en ik moet zeggen dat ik het leuk vond om deze webtools eens uit te proberen.


Tijdens de eerste training werden we allemaal in groepjes verdeeld waaraan we aan verschillende webtools moesten werken het groepje waar ik in zat kreeg de webtool:  Social media.
Ik wist van bepaalde social media’s al wat informatie maar van Twitter, Google+ en Linkedin wist ik helemaal niks dus dat was wel een uitdaging. Ik vond het leuk om de hang-out mee te maken.  Zo kwam ik er al snel achter dat mijn camera verkeerd geïnstalleerd was op mijn laptop, en mijn laptop niet geschikt was om deel te nemen aan de hang-out het is dus belangrijk om van te voren alles na te kijken of het goed werkt.

Inzet webtools
De social media’s die wij als groep hebben uitgewerkt kunnen ieder zo hun eigen bijdrage leveren binnen Zuyd.  De hangouts kunnen bijvoorbeeld erg nuttig zijn voor de docenten.  De docenten kunnen bijvoorbeeld met hun leerlingen afspreken dat ze wekelijks op een bepaald tijdstip in de hangout zitten om vragen te stellen omtrent het project.
Een ander social media dat weer ingezet kan worden is Facebook. Facebook kan bijvoorbeeld ingezet worden bij studieloopbaanbegeleiding en praktijk. Binnen Facebook kunnen docenten, hun studenten toevoegen als vriend en zo worden de studenten buiten de praktijkbijeenkomsten op de hoogte gehouden van gebeurtenissen en geplande activiteiten, dit kan een bijdrage leveren aan het vak en aan de informatievoorziening.  Elk social media kan zo een eigen bijdrage leveren binnen Zuyd.

Eigen ontwikkeling
Als ik terug kijk naar mijn eigen ervaringen en ontwikkelingen kan ik zeggen dat ik toch een en ander heb geleerd. Ik heb namelijk een veel beter beeld gekregen van de webtools, Twitter, Google+, Wiki, Weblectures & Screencasting, Videocommunicatie en hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk.  Ik vond het leuk om de blogs van andere groepen te lezen en de reacties die daaruit volgde.

Terugblik op de training
Als ik terug kijk naar de training, zijn er wel wat punten die ik zou veranderen. We hebben in week 1 een les gehad over deze training en toen zagen we elkaar 4 a 5 weken niet meer. Ik zou in deze weken nog 1 of 2 trainingen plaatsen, dit omdat er toch nog veel vragen waren omtrent bepaalde tools zoals het vormgeven van de blogs en de wiki.  Ook zou ik van te voren bekend maken waarop beoordeeld wordt zo is het duidelijk voor iedereen en kan achteraf hier niet over gediscussieerd worden.


Auteur: Vera Gelissen

1 opmerking:

  1. Voor iemand die van tools weinig wist heb je actief meegedaan, vaak reacties op blogs en regelmatig tweets. Mooie leerhouding. En ja, een volgende keer organiseer ik meer bijeenkomsten :-)

    BeantwoordenVerwijderen