donderdag 17 januari 2013

Social Media - Twitter (deel III)


Twitter kan fungeren als sociaal platform voor de communicatie tussen teamleiders en docenten.  Teamleiders kunnen aan de hand van twitter communcieren met docenten over actuele gebeutenissen of mijlpalen binnen het team.
Dit kan men onderling delen en met andere faculteiten binnen Zuyd. Waarom men zo informeel netwerk moet opstellen is omdat  dit minder zakelijk wordt gezien dan een verplichting. Vaker zien mederwerkers informatie langskomen die voor hun wel nuttig  kan zijn en deze deelt met een collega die vervolgens dit netwerk ook in de gaten houd omdat deze niet de enige wil zijn binnen het team die niet mee particpeert. Een voorbeeld is om veranderingen die er zijn doorgevoerd, betreft teamleiders hier kenbaar te maken.  De teamleiders kunnen  onderling vragen stellen/kennis delen naaar elkaar over de aanpak van leidingeven binnen teams. 
Zowel docenten als teamleiders  kunnen elkaar tips gevens over de aanpak van situaties waarin deze zich begeven. Door het kenbaar maken van knelpunten/informatie krijgen de docenten binnen de  teams het gevoel betrokkken te zijn bij het proces. Door tweets te plaatsen kunnen docenten hier invloed op uit oefenen. Door deze actie krijgen docenten ook meer verantwoordelijkheids gevoel naar het proces toe. Om als team de prestaties van een faculteit hoog te houden. Wat tevens  aansluit aan de doestelling van Zuyd. Om taken en verantwoordelijkheden meer te decentraliseren om de  kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Twitter moet niet worden beschouwd als vervanging van het infonet of mail, maar als ondersteunend medium. 
Per docent kan een topic aangemaakt worden met informatie betreft zijn vak gebied.
Door middel van een hastag(#) kan men verschillende onderwerpen (topics) binnen PBM onderscheiden.  Een hashtag is een woord of meerdere woorden die aan elkaar geschreven zijn met een # ervoor (Bijvoorbeeld #PBM). Via twitter kunnen PBM docenten/studenten op deze hashtags zoeken naar topics en alle tweets met zo'n zelfde hashtag zien. Een goed voorbeeld is de training webtools 2.0 zelf. Aan de hand van Twitter kunnen docenten onderlingen bevindingen ontdekke. Onderwerpen waar onduidelijkheden over zijn kunnen door het delen van een link verhelderd worden. Door twitter is men niet meer tijds/plaatsgebonden om informatie te delen. Voor iedereen die daar interesse bij heeft. Door verschillende tekens kunnen docenten en studenten boodschappen naar elkaar richten/ benadrukken. Aan de hand van @ kun je je bericht tot een individu richten en RT (retweet) wordt aangegeven dat bericht wordt herhaald of doormoet tweeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten