donderdag 31 januari 2013

Social Media - Reflectie Michelle Rohi


Terugblik
Tijdens de eerste training had ik geen idee wat nu de bedoeling was en wat we gingen doen. Wel had ik al met de verschillende tools gewerkt en had ik enig idee hoe je als bedrijf hier invulling aan kan geven. Zelf had ik voor het thema Social media gekozen. Zelf maak ik ook gebruik van social media. Maar veel diepgang had ik niet. Nu we aan het einde zijn gekomen heb ik wel een beter beeld hoe de verschillende webtools binnen bedrijven ingezet kan worden en wat de meerwaarde ervan is. Dit door me te verdiepen in mijn eigen tool (dit was een tool waar ik zelf nog geen gebruik van maakte) en door de verschillende presentaties.



Inzet webtools
De tools die wij onder de noemer social media hebben uitgewerkt zijn; Facebook, LinkedIn, Twitter, Google plus en Hyves. Ik ben van mening dat een aantal van deze tools goed binnen Zuyd gebruikt kunnen worden. Zo is LinkedIn een goede manier om te netwerken, maar ook om per functie achter de gevraagde competenties te komen. Verder zijn de hangouts binnen Google plus een goede manier voor de teamleiders om vergaderingen te houden. Maar ook voor de docenten onderling of met hun projectgroepen.
Twitter is een handig medium om korte updates of weetjes door te communiceren. Persoonlijk denk ik dat de tools Facebook en Hyves van minder waarde zijn, omdat ze minder toepasbaar zijn binnen de organisatie. In de wiki over de webtools zijn de toepasbaar mogelijkheden verder uitgewerkt. 

Eigen ontwikkeling
Ik heb zelf me verdiept in Google plus. Wel vind ik dat het veel op Facebook lijkt, maar een groot voordeel vind ik dat je kringen (groepen) kan maken en zo kan bepalen welke informatie je met wie wilt delen.

Verder vond ik het ook leuk om een eigen blog te maken. Dit was iets wat helemaal nieuw voor mij was. Door ik nu meer op de hoogte ben van de verschillende tools en de toepasbaarheid ervan. Kan ik dit ook meenemen in de toekomst, bijvoorbeeld tijdens projecten. Verder ben ik voornamelijk echt meer bekend geworden met de inzet van alle tools. Dus in de toekomst kan/bedenk ik me op welke manier ik een passende boodschap kan overbrengen en via welk medium ik dit het beste kan doen.


Terugblik op de training
Nu zijn we aan het eind van de training gekomen. Wat eerst wazig was, is nu wel duidelijk geworden. Van de ene kant was het wel leuk en spannend om gewoon in het diepe gegooid te worden en gewoon maar eens de tools uit te proberen en te bekenden wat we er mee kunnen en wat bedrijven ermee kunnen. De webtools is iets wat binnen het werkveld steeds belangrijker wordt. Het is iets nieuws en dus zijn bedrijven ook van punt nul begonnen en moesten zij ook hun weg vinden over de toepassingsmogelijkheden. En dat is wat wij nu eigenlijk ook gedaan hebben. Wel was er in het begin heel veel onduidelijk wat de verwachtingen waren. Persoonlijk vind ik dat, dat de volgende keer wel iets concreter mag.

Auteur: Michelle Rohi

1 opmerking:

  1. Je hebt dus heel breed wat geleerd. Leuk dat je je in Google+ hebt verdiept wat voor iedereen volgens mij nieuw was.
    Ja, de verwachtingen zal ik een volgende keer duidelijker maken.

    BeantwoordenVerwijderen