vrijdag 4 januari 2013

Social Media - Hyves (deel I)


Hoeveel social media’s zijn er eigenlijk? Er zijn er zo veel zoals: Facebook, Hyves, YouTubeLinkedinTwitter, maar ook bijvoorbeeld WikiPediaMySpace  en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn dus veel social media’s waar wij als groep iets over kunnen vertellen maar ik heb er voor gekozen om jullie meer informatie te geven over Hyves. Natuurlijk was het veel uitdagender geweest als ik iets had gekozen waar ik totaal geen verstand van had, maar ik wou het toch liever veilig houden.


De eerste vragen die bij mij op kwamen toen ik voor deze social media had gekozen waren wat is Hyves nu eigenlijk? Waar is het eigenlijk allemaal begonnen? Hoe wordt het gebruikt? Maar ook zeker hoe kunnen wij deze social media gaan gebruiken in onze opleiding?

Hyves opgericht
Na wat speur werk op internet kwam ik al veel informatie tegen. Wisten jullie dat Hyves is opgericht in 2004 door 3 Amsterdamse jonge jongens namelijk: Koen Kam, Floris Rost van Tonningen en Raymond Spanjar. Het oprichten van de site is begonnen als grap maar is uitgegroeid tot een groot succes. In december 2004 hadden zich 3000 mensen aangemeld. Het doel van de 3 jonge oprichters was het halen van 100 000 leden. In mei 2005 stond de teller al op 400 000 leden. Dit hadden ze vooral te danken aan veel mond tot mond reclame.

Hyves wordt omschreven als een sociaal platform dat Nederland verbindt met nieuws, sport en entertainment. Op Hyves gaat het vooral om waardevolle contacten en vriendschappen, ik vraag me af of dit niet voor elke social media geldt? Maar goed, op Hyves hou je altijd contact met je vrienden. Je kunt op de site samen gamen en discussiëren over de actualiteit op Nu & Straks. Ook kan je er voetbaluitslagen voorspellen met je vrienden of een huiskamerconcert bekijken met andere fans. In 2011 is Hyves van sociaal netwerk overgegaan naar een contentplatform.  Hyves heeft nu 9,8 miljoen Nederlandse leden en trekt maandelijks 6,1 miljoen unieke bezoekers via het vaste web en 1,6 miljoen via mobiel.

Hoe komen ze nu aan die naam Hyves?
Vinden jullie Hyves ook niet een aparte naam ik vroeg me af hoe ze daar aan zijn gekomen. Er blijkt dus een heel verhaal achter die naam te zitten. De 3 oprichters kwamen als eerste op de naam ‘Hive’ uit. “Ze wisten dat beehive in het Engels voor ‘bijenkorf stond’, ze vonden dat een mooie metafoor: de leden als bijen, en Hives waar ze binnen komen vliegen om als honing foto’s en berichten achter te laten

Toch waren er drie problemen: in het Engels is hives een huidziekte; er bleken een aantal domeinnamen al bezet te zijn en verder leek de naam op HIV, wat ook niet echt ideaal was, als je weet waar dat voor staat..;). De oplossing was praktisch en creatief: “ze maakt er Hyves van daarmee waren de links met de ziektes weg en er waren meer domeinnamen vrij.

Het H-team
Wat doet het H-team precies? Wat ze precies doen kan ik helaas nergens vinden. Ik heb wel kunnen vinden hoeveel mensen er werken en dat zijn er inmiddels ruim 160 mensen op het Hyves HQ.  Dit clubhuis bevindt zich aan het Frederiksplein in het hart van Amsterdam.

Auteur: Vera Gelissen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten