woensdag 28 november 2012

Social Media


Op 21 november zijn we van start gegaan met de Training Web 2.0 tools.

In deze training gaan we kijken hoe een aantal webtools ingezet kan worden in leer- en ontwikkelingstrajecten.

Het doel van de training is dat wij als studenten vaardiger worden in het hanteren van een aantal webtools en dat we leren toe te passen in een ontwikkel/leersetting.
Het is niet zo dat we iedere week bijeenkomsten hebben. Nee!! We zullen via bloggen en twitteren contact houden. Wij zijn benieuwd hoe dit zal verlopen.

In deze blog en de komende blogs zullen wij dan informatie verstrekken over deze tool, hoe deze ingezet kan worden maar vooral ook wat voor een toegevoegde waarde het  heeft binnen het project of in het bedrijfsleven.


De afgelopen jaren heeft sociaal netwerken een bredere betekenis gekregen.
Vaak heeft het netwerk echter een gemengd karakter. Een sociaal netwerk site wordt gebruikt om bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen, meningen, nieuws en andere informatie te delen met anderen.
In de volgende blogs kan je het volgende verwachten.

Beschrijving van verschillende sociaal netwerk sites, de voordelen van de sites, de nadelen, hoe we dit kunnen toepassen binnen het project en ook hoe bedrijven gebruik maken van deze sites.
In de volgende blogs kan je het volgende verwachten.

Beschrijving van verschillende sociaal netwerk sites, de voordelen van de sites, de nadelen, hoe we dit kunnen toepassen binnen het project en ook hoe bedrijven gebruik maken van deze sites.
Tijdens de eerste training is de groep in verschillende groepen ingedeeld. Wij (Vera, Feisal, Mike, Carmen en Michelle) hebben gekozen voor het thema ‘Sociale Netwerken’. 

Dan nu maar een stukje over Sociale Netwerken!

Een sociaal netwerk is in feite een netwerk van mensen of groepen mensen of organisaties die elkaar kennen of samenwerken. Een sociaal netwerk is tegenwoordig ook een internetdienst waarmee gebruikers een netwerk kunnen creëren en onderhouden.  Dit gebeurd via verschillende sites, de bekende onder ons zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves enz.  Mensen houden hier contacten met bekenden kan ook bestaan uit internetgebruikers die elkaar nog nooit ontmoet hebben.

Wij hebben twee vragen voor jullie:
- Van welke sociaal netwerk maak jij al gebruik?
- En wat vind je er van?

Daarnaast heeft ons team nog wat grappige feiten weten te verzamelen m.b.t. social media.

Wist je dat:

- 1 miljoen twitter accounts per dag worden aangemaakt?
- 175 miljoen tweets per dag worden verzonden?
- de gemiddelde facebooker 120 vrienden heeft?
- een facebook gebruiker gemiddeld 80 pagina's liked?
- 250 miljoen facebook gebruikers een smartphone gebruiken?
- dat deze smartphone gebruikende facebookers maar liefst twee keer zo actief zijn als computergebruikers?

Wees vrij om te reageren op de blog, wij zullen niet bijten. Houd het wel netjes, dus dat betekent dat je niet “Buiten je Facebookje mag gaan”

Volg ons ook op twitter, wat  trouwens ook een sociaal netwerk site is:

@zoetbrood
@cccarmenx
@Michell25633654
@Feis_pbm
@Vera81065116

En wil je ons niet volgen dan onthoud dit: “Wie de tweet niet eert, is de retweet niet weerd!” 


15 opmerkingen:

  1. Om antwoord te geven op de twee vragen die jullie stellen. Ik gebruik de volgende social media: Facebook, Twitter en ik heb vroeger een hyves gehad maar daar doe ik nu niets meer mee. Ik vind facebook en twitter een soortgelijk medium en ik maak er best veel gebruik van. Vooral van Facebook, je kunt met je vrienden contact houden. Ook wanneer zij in het buitenland wonen. Hyves vind ik al een lange tijd niks meer, op de een of andere manier vind ik dit medium kinderachtig geworden. Ook vind ik facebook overzichtelijker.
    175 miljoen tweets per dag, dat zijn er erg veel! haha

    Succes met jullie blog!

    Groetjes, Patty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook jullie zijn nu on line! Goede opening van het blog. Wel krijg ik, en ik neem aan ook de anderen, bij het eerste deel van de tekst, telkens
    in beeld als jullie een nieuwe alinea aanmaken. Even re-edit-ten. Is mooier.

    En mooi hoor, zo'n ouderwetse tegeltjes wijheid :-)

    Ik ga jullie volgen!

    En antwoord op julie vragen:
    Zoals jullie wellicht al uit de 1ste bijeenkomst begrepen hebben gebruik ik eigenlijk geen sociale netwerken. Om praktische redenen zoals weinig tijd, om principiële redenen want ik wil niet allerlei data over mijzelf kwijt waarvan ik niet weet wat er mee gebeurt en daarin kan je niet argwanend genoeg zijn blijkt iedere keer opnieuw, en om 'strategische' redenen. Zo heb ik een aantal jaar geleden een workshop LinkedIn gevolg via Lift. Ik dacht dat men mij praktisch ging uitleggen hoe en wat, maar daar ging het niet over. Het punt wat de 2 workshopleiders wilden maken was 'vanuit welke stratgie wil je Linked In op? Dus het waartoe'Dat heb ik laten bezinken en besloten dat er nog niet voldoende waartoe was.

    En nu zit ik dan op Twitter... vind het tot nu toe verrassend leuk en praktisch als tool in het onderwijs. Tijdsbewaking en info-overload zijn thema's waar ik nog veel over na ga denken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog! Om jullie vragen te beantwoorden. Ik heb eigenlijk best wel wat accounts op social mediasites. Twitter, Facebook, Hyves, Instagram, YouTube, Google+ en er zullen er vast nog wel een hoop zijn die ik vergeet. In principe gebruik ik alleen Twitter, Facebook en YouTube veel. Nu gebruik ik Twitter meer om openlijk iets op het internet te smijten en Facebook meer om Facebook Chat te gebruiken, soms een statusbericht erop te zetten en natuurlijk om de verjaardagen te checken! Mijn bevindingen zijn uiteraard positief, anders zou ik ze ook niet gebruiken. Het is handig om snel te communiceren en daarnaast is het ook leuk om regelmatig je Facebook en Twitter te checken. Zo zie je waar je vrienden mee bezig zijn en kan je daar op reageren, et vice versa.

    Misschien een idee om te bekijken welke media nu wél en niet onder social media vallen? Video- en fotonetwerken zoals YouTube en Instagram worden bijvoorbeeld dikwijls bestempeld als social media en hetzelfde geldt voor Wikipedia en blogs. Maar zijn dit ook wel allemaal social media en waarom? Aan welke eisen moet een medium voldoen wil het het social media zijn?

    Ik ben benieuwd waar jullie nog mee gaan komen. Succes! ;-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Web2.0, social media, sociale netwerken?? zie ook: http://www.frankwatching.com/archive/2009/01/09/het-verschil-tussen-web-20-social-media/ hierover (en de discussie eronder)

      Verwijderen
  4. Erg leuk geschreven!
    Om allereerst antwoord te geven op jullie vragen, zelf maak ik vooral gebruik van Facebook. Ik vind het op zich leuk, gebruik het ook regelmatig. Toch heb ik al vaker zitten twijfelen om het te verwijderen vooral omdat er toch wel veel informatie over jezelf op het web aanwezig is, en dat rondgaat. Ook naar personen waar ik het misschien liever niet zou zien. Al heb ik tot nu toe altijd besloten het toch maar te houden omdat ik er best veel op kijk.
    Nu we met de training webtools begonnen zijn, ben ik ook op twitter te vinden, dit komt eigenlijk doordat het verplicht is. Ik was persoonlijk best wel tegen twitter, omdat ik er meerdere vervelende ervaringen mee had. Ik weet nog niet, of ik mijn twitter ook na de training zal aanhouden maar we zullen zien.
    Verder gebruik ik geen sociale netwerken meer. Vroeger zat ik wel op hyves maar dat is eigenlijk een beetje 'uit'.

    hoe staan jullie hier zelf tegenover, en maken jullie gebruik van alle sociale netwerken?

    Best grappig trouwens om die 'wist je dat' te lezen. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat bijvoorbeeld zoveel mensen per dag zich aanmelden op twitter, ik bedoel ooit moet dus vrijwel iedereen op twitter zitten.

    Nou ik ben benieuwd naar wat er nog meer gaat komen.
    Ga vooral zo door :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een nuttige blog, erg leuk om te lezen!

    Zelf maakte ik voor de start van deze training alleen maar gebruik van Facebook. Naar aanleiding van deze training ben ik toch maar begonnen met Twitteren (ik snap er nog steeds niets van?) en een Blogger-account aangemaakt.

    Ik blijf daarentegen wel bij mijn standpunt. Ik ben absoluut geen fan van social media. De paar voordelen die het met zich meebrengt wegen absoluut neet op tegen alle nadelen die eraan verbonden zijn. Met mijn facebook account deed ik vrijwel niets, behalve up to date blijven van events en links en rechts wat foto's bekijken van vrienden. Toch zeg ik: weg met alle social media!

    Heel veel succes met het vervolg van jullie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben erg van de web2.0 tools en sociale netwerken in het bijzonder. Mijn meeste gebruikte platforms zijn: 2bejammed.org blog (werkgerelateerd), twitter @jujuutje (prive en zakelijk), mijn facebook (vnl privé), LinkedIn (zakelijk), Google+ (niet zo actief) maar ook YT, Slideshare en vele anderen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Facebook en twitter zijn heerlijke programma's om saaie momenten mee door te komen. Daar maak ik dus ook vollop gebruik van. Hyves is zoooo verleden tijd ( denk ik? )...

    Verder ben ik benieuwd wat jullie ons nog kunnen vertellen over social media, jullie hebben het jezelf niet makkelijk gemaakt! Social media is al veel voorkennis over, veel feitjes wist ik ook al. Ik vind het eigenlijk ook niet echt schokkende feiten, had dat soort cijfers wel verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede blog over de socialmedia! Zelf maak ik ook gebruik van Facebook en Twitter (ook al voor de training)Hyves tsja wat moet je daar nog over zeggen, slechte investering van de Telegraaf media groep, verder kan ik er niet veel nuttigs over zeggen. en Linkedin, ik heb wel een profiel maar heb er nog nooit iets mee gedaan, voor mij niet interessant genoeg. van het aantal tweets sta ik niet echt te kijken, 175 miljoen tweets per dag vind ik nog meevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed blog over social media! vooral al die weetjes over social media zijn erg interessant om te weten. Om even antwoord op jullie vragen te geven. Ik maak wel gebruik van social media zo gebruik ik vooral ping, whatsapp, op dit moment twitter verder heb ik nog wel een hyves, maar hier doe ik helemaal niets mee( moet ik eigenlijk maar eens verwijdere). Ik vind het vooral erg handig om vanaf mijn gsm gebruik te maken van deze media's, omdat ik mijn telefoon altijd bij heb en mijn laptop natuurlijk niet altijd.

    Het viel me op dat in jullie blog niet wordt gepraat over whats app en ping etc als social media!

    ik denk dat ik in de toekomst wel gebruik kan maken van Linked in, maar op dit moment heb ik hier nog geen behoefte aan en ik weet hier zelf ook nog niet erg veel vanaf. In de eerste training viel me op dat bijna niemand linked in had, misschien zouden jullie hier meer informatie over kunnen geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een erg duidelijke blog ! de wist je datjes vindt ik erg leuk.
    ik heb zelf facebook. vroeger had ik ook hyves en netlog. Netlog werd ook veel in België gebruikt. ik heb in België op school gezeten. Dit netlogaccount heb ik inmiddels een tijd terug verwijderd. hyves gebruik k niet meer. ik denk dat ik deze binnekort ook ga verwijderen.
    voor school heb ik nu ook een twitter en een blog aangemaakt. ten aanzien van hyves en netlog is het twitteren en bloggen wel leuker! ook vind ik dat het gebruik van deze social media iets meer past bij onze leeftijd dan hyves en netlog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey, leuk blog, om jullie vragen maar gelijk te beantwoorden : ik gebruik eigenlijk alleen Facebook en sinds deze training uiteraard ook Twitter. Ik vind het vooral handig om wat te lezen te hebben als ik in de bus zit. Ik zie echter niet direct de toegevoegde waarde hiervan in een bedrijf op het gebied van communicatie. Als het om promotie van je bedrijf gaat zijn facebook en twitter natuurlijk wel hele goede platformen.

    Al met al een leuk blog en ik zie jullie na de vakantie..

    Gr Levy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Interessante blog om te lezen. De vragen die jullie stelde. Zelf gebruik ik alleen Facebook. Eerst gebruikte ik Twitter nooit, maar omdat het voor deze training verplicht is moest ik er ook aan geloven. Zelf zie ik meer de toegevoegde waarde voor een bedrijf met name in blogs en wiki. Voor promotie (zoals Levy al zei) zijn het wel handige tools.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De social media die ik vooral nog gebruik zijn twitter en facebook. Twitter gebruik ik vooral om nieuws te lezen over dingen die ik interessant vindt. Facebook gebruik ik om te kijken wat vrienden van mij bezighoudt. Ook zit ik er aan te denken om misschien LinkedIn te gaan gebruiken, om zo meer in contact te komen met het bedrijfsleven.

    Verder een erg interessante blog!

    Gr Mark van Mourik

    BeantwoordenVerwijderen