woensdag 30 januari 2013

Social Media - Reflectie Carmen Friedrich


Reflectie Carmen
Nu zijn we alweer aan het einde van het blok. Veel meer duidelijkheid over deze training is naar voren gekomen, die er in eerste instantie niet was. Ik heb me voornamelijk meer verdiept in de social media met mijn subgroep, maar heb ook dingen van andere subgroepen te horen gekregen waar ik vooraf niet bekend mee was. Na de eerste training dacht ik serieus, wat moeten wij hier nou van leren, achteraf is dat meer geweest dan ik vooraf dacht.


Ik dacht toen wij social media kozen, dat ik er alles vanaf wist en dat het heel makkelijk werd om er een blog over te schrijven en een presentatie over te geven, uiteindelijk wist ik er minder vanaf dan ik dacht en ging sommige informatie en koppelingsmogelijkheden toch wel heel veel verder dan mijn kennis ging. Ik besefte mij vooral niet dat LinkedIn en Google+ ook veel mogelijkheden heeft en was met Google+ zelf nog niet bekend. Facebook was ik voornamelijk mee bekend en hier heb ik dan ook niet veel nieuws mee ontdekt, maar met de andere social media zeer zeker wel, dit voornamelijk door de hangout en door de open space. Naar mate de training vorderde vond ik het leuker en ben ik meer gaan experimenteren.

Inzet webtools
Ik vond voornamelijk leuk dat we nadat de weken vorderden, wij meer gingen kijken wat de webtool die onze groep had gekozen deed binnen het bedrijfsleven en Zuyd. Op deze manier kom je binnen gebieden waar je nog niks van af weet in tegenstelling tot de standaard dingen die je zelf thuis al hebt uitgevonden. Onze groep had social media en binnen het bedrijfsleven kan het beste LinkedIn worden toegepast en binnen Zuyd LinkedIn en Google+. Google+ kan voornamelijk worden gebruikt bij het geven van colleges door middel van de video hang out en leerlingen kunnen op deze manier snel in contact komen met leraren zonder een contact moment op school te moeten plannen. LinkedIn kan voornamelijk gebruikt worden als je bijvoorbeeld bent afgestudeerd en op zoek bent naar een baan. Houdt LinkedIn up to date en wie weet word jij uitgenodigd voor een gesprek. Ook Facebook kan binnen Zuyd worden toegepast door docenten. Zij kunnen bijvoorbeeld een bepaald evenement aanmaken en studenten hiervoor uitnodigen om te kijken welke studenten naar dit evenement gaan, dit is voornamelijk binnen het vak SLB en praktijk. Ook kunnen zij berichten naar elkaar sturen en op de hoogte van elkaar gebracht worden. Er zijn dus verschillende voorkeuren op het gebied van Zuyd en het bedrijfsleven, maar je zult zien dat elke social media wel op een manier kan worden ingezet. 

Eigen ontwikkeling
Bij de eerste training dacht ik, dat ik niks zou leren en dat ik al alles wist over webtools. Als ik achteraf naar de training kijk heb ik meer geleerd als ik had verwacht. Ik ben bekend geworden met videocommunicatie, bloggen, screencasting, weblectures en nog veel meer. Dit zijn onderdelen waar ik bij sommige nog nooit van had gehoord! Ik heb de meeste kennis opgedaan van de presentaties die gegeven werden, het was leuk dat je met elk onderdeel kort geconfronteerd werd. Ook heb ik iets gehad aan het onderzoeken van de webtool toepassing binnen Zuyd en bedrijven, dit maakt het toch wat interessanter en toegankelijker voor na de studie en tijdens de studie en niet wat bijvoorbeeld social media vooral is namelijk vrijetijdsbesteding.


Terugblik op de training
Ik vind het uiteindelijk wel een leuke trainingen geworden, maar ik vond in het begin dat er weinig gebeurde, waardoor iedereen een beetje nonchalant tegenover de training stond, denk ik. En in tegenstelling tot het begin vond ik op het einde weer heel veel werkdruk op je gelegd. Het was zelfs zo dat sommige presentaties niet afgepresenteerd konden worden en het werken in wiki vond ik ook nog maar vaag tot in de laatste twee weken. Ik zou concreter zijn in wat wanneer gaat gebeuren en ook een duidelijke uitleg hierbij. Soms vond ik twitter als communicatie middel geen goede manier van communiceren, er gingen soms dingen aan me voorbij als ik een of twee dagen niet op twitter had gekeken. Bijvoorbeeld een keer toen de les verschoven was, ik was al onderweg met de trein en had die ochtend nog niet op twitter gekeken dus kwam een uur te vroeg naar school.

Auteur: Carmen Friedrich

1 opmerking:

  1. Fijn te lezen dat je gaandeweg de training steeds actiever bet geworden en vooral ook echt wat dingen hebt geleerd. En ja, je noemt meerdere'kinderziektes' die ik er een volgende keer zeker uit ga halen.

    BeantwoordenVerwijderen