woensdag 30 januari 2013

Social Media - Reflectie Mike Zoetbrood


Eigen ontwikkeling

Wat heb ik geleerd gedurende deze acht weken?

Dat is hetgeen wat jullie onderhand wel willen weten toch? Nou ik hou jullie niet langer in spanning. Tot mijn verbazing toch nog heel wat!
Dan heb ik het niet met name over de veelzijdigheid qua het toepassen van de webtools in de praktijk, want dat heeft iedereen wel geleerd volgens mij. Ik vond het interessant om te zien dat iets wat wij als gestandaardiseerd achten, de webtools als vorm van communicatie, informatiebron en vermaak, dat het als leermiddel wordt ingezet en dat daar veel belangstelling voor is. Het is eenvoudig om te gebruiken dus gebruikersvriendelijk en je kan er goed door op de hoogte worden gebracht.
Ik ben blij met mijn gekozen webtool LinkedIn want ik gebruik het zelf ook. Door deze training ben ik blij dat ik het gebruik en vind ik het een doodszonde voor de mensen die het niet gebruiken. Je leert er namelijk je effectieve netwerk door te gebruiken en creëert kansen voor jezelf in de toekomst! Des te meer redenen om het te blijven gebruiken.
Of er echt ontwikkelingen hebben plaatsgevonden qua competentieontwikkelingen? Vast wel. Helaas ben ik nog niet bewust onbekwaam en kan ik daarom niet zeggen wat ik geleerd heb op informele wijze. Terwijl deze training behoorlijk informeel was en je hebt er een hands-on mentaliteit voor nodig. Je moet jezelf namelijk leren de informatie die je vindt zeer toegankelijk te maken voor je lezer, welke het graag zou willen gebruiken. Misschien dat één lesdag kan worden besteed aan het bewust onbekwaam maken qua leermomenten. Dat zou mij in ieder geval geholpen hebben om dit kopje met meer informatie te vullen.

Training webtools

De training webtools nam gelukkig niet zoveel tijd in beslag als de andere onderdelen van deze minor. Hierdoor kwam de training helaas ook lager op mijn prioriteitenlijstje te staan. Dit heeft mijn beeld op webtools daardoor niet zodanig beïnvloedt dat ik de webtools onmisbaar acht in het bedrijfsleven. Maar als het niet onmisbaar is waarom blijf ik dan toch positief over de webtools?
Dat komt doordat de webtools excellent presteren als ondersteunend middel. Ik vind het daarom belangrijk dat ook wij, de generatie Y, de urgentie inzien van het leren middels webtools. Ik ergens dat webtools 3.0 ook al in ontwikkeling was dus daar zou deze training zich ook al op kunnen focussen. Dus je staat met een been in het heden (webtools 2.0) en met een been in de toekomst (webtools 3.0). Hierdoor bereid je ons veel beter voor op de toekomst aangezien je al bezig bent met het nadenken van hoe worden ze dan ingezet. Dat is immers ook met HRD het geval, je bedenkt nu wat je de medewerkers wilt leren waardoor je, in deze kennisintensieve maatschappij, over tien jaar nog een waardevolle kenniskapitaal hebt in je organisatie.
Als ik eerlijk ben, is deze training eerder bedoeld voor generatie X, die mensen zijn momenteel al bezig met werken en zitten al jaren in het vak. Zij moeten juist een middel toegereikt krijgen wat leren kan bevorderen. Ik zeg ‘kan’ omdat je wel moet weten met wat voor doel je de webtool wilt gaan inzetten.
Ik vond de Openspace een echt leermoment. Je zag dat mensen belangstelling hadden voor webtools. Het is nieuw dus innovatief. Hierdoor kunnen mensen ook leren volgens de theorie HRD. Het grappige was dat ze zelf al invulling probeerde te geven op hetgeen wat ze al wisten. Maar doordat wij ‘experts’ waren op het gebied van de webtool (dat viel dus ook wel mee - red) konden wij ze meer handvaten geven waardoor het in gebruik nemen van de webtool zeer aantrekkelijk werd. Daarom werk ik hieronder nog een extra kopje erover uit.
Al met al verwachte ik eerst dat de training een chaos zou worden na de eerste bijeenkomst en dat gecombineerd met de werkdruk van het project, de workshop en het theorietentamen dacht ik dat het helemaal niets ging worden. Nu, dat we het bijna gaan afsluiten weet ik dat deze training, met een betere structuur en iets meer bijeenkomst momenten, een goede training is waar wij in het werkveld nog veel aan hebben.

Openspace - inzet webtools

“Gisteren vond de Openspace over de webtools plaats. En deze was een groot succes!”

De Openspace was inderdaad, naar mijn visie, een succes. De docenten houden een open houding en waarom niet sceptisch. Dit maakte het voor mij, ik weet niet hoe het voor de rest zit, wat gemakkelijker om over de webtool wat te zeggen.
De webtools kunnen inderdaad goed worden ingezet om competenties te ontwikkelen. Of het nu voor kritische zelfreflectie is of door 360 graden feedback als je denkt aan video en video communicatie.
Of leren vanuit je netwerk of een soort van online community of practice kan creëren middels de social media webtools. Hier zou je video communicatie ook weer in kunnen zetten om moeilijkere, thematische vraagstukken, die op papier lastig te beantwoorden zijn, mondeling te beantwoorden. Het filmpje dat dan ontstaat zou je dan online kunnen zetten waardoor de gedachte proces van de mensen die zich erover hebben gebogen duidelijker wordt. Dit zou mij in ieder geval meer helpen, die gedachte processen in kaart brengen. Dit kan je namelijk zelf ook toepassen in de praktijk.
Daarnaast zou je de wiki dan kunnen gebruiken om informatie betreffende een thema op te slaan. Deze kunnen mensen terugvinden en zelfstandig bijwerken. Het voordeel hiervan is weer dat mensen er zelf mee bezig zijn geweest en dat daardoor het leer rendement en de transfer groter is. Dit is ons in ieder geval verteld geworden door HR-adviseurs uit het werkveld en zij hebben meer ervaring met mensen 'dingen' aan te leren dan wij. Wie weet leren wij later ‘e-dingen’ aan deze mensen uit het werkveld.

'Don't be a fool, learn to use the webtools'

Van alle social media webtools die veel gebruikt worden: Google+, Facebook en Twitter. Is er voor mij maar een die eruit springt en dat is LinkedIn!


PS: Vergeet mij niet toe te voegen op LinkedIn!

Auteur: Mike Zoetbrood

3 opmerkingen:

  1. Je hebt je wat LinkedIn betreft goed kunnen uitleven! Goed dat je deze training ook echt meer in een HRD perspectief kunt zetten.
    En mijn grote (!) waardering dat je na de deadline van de wiki het initiatief hebt genomen om een echte wiki af te leveren.
    Enne... ik weet het niet zo met die generatie X en Y, waren er niet verdacht veel X-achtgen in deze training?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het nut is nu nog niet duidelijk voor ze, helaas. Ik hoor nu wel al meer dat ze zeggen dat ze er eigenlijk eens mee aan de slag moeten gaan. Er is nu nog sprake van een pocket veto. Daar komt in de toekomst wel verandering in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het nut is nu nog niet duidelijk voor ze, helaas. Ik hoor nu wel al meer dat ze zeggen dat ze er eigenlijk eens mee aan de slag moeten gaan. Er is nu nog sprake van een pocket veto. Daar komt in de toekomst wel verandering in.

    BeantwoordenVerwijderen