vrijdag 4 januari 2013

Social Media - Google+ (deel II)



Hallo allemaal!Hier mijn tweede gedeelte van de tool Google Plus.
Vorige keer heb ik gehad over de geschiedenis van Google+, wat algemene informatie en wat je er zoal allemaal mee kan doen.
Dit keer wil ik verder gaan over wat bedrijven en ook Zuyd hiermee zou kunnen doen.
Waarom ze wel gebruik zouden moeten/kunnen maken van Google+ maar ook waarom juist niet.
En tot slot nog een stukje met mijn eigen ervaring met de tool.


Ben benieuwd wat jullie er van vinden…..!!

Bedrijven (Zuyd) en Google+

Waarom wel..

Via Google+ kan je de vindbaarheid van je bedrijf  verbeteren. Voor Google is het interessant om bezoekers bij zich te houden. Ze zullen iemand die naar een bedrijf zoekt, liever naar een Google+ pagina sturen dan naar een pagina op een website waar ze geen controle over hebben. Zoals hierboven beschreven kan je ook bedrijven een +1 geven. Hoe meer +1′s je als bedrijf weet te verzamelen, hoe meer jouw content gedeeld wordt, hoe beter je positie bij Google search. Ook is het zo dat als men een "+" voor de bedrijfsnaam, merk in typt in de zoekmachine, komt men automatisch bij de Google Plus bedrijvenpagina. Hiermee duidt Google haar machtspositie aan. Mocht 'de massa' dit gaan doen, kunnen bedrijvenpagina's dus erg hoog ranken in Google.
Eén van de sterke punten van Google+ is dat het heel gemakkelijk is om je relaties in te delen in verschillende groepen of kringen. Zodat medewerkers hun collega’s niet hoeven lastig te vallen met foto’s van hun familie, maar er heel eenvoudig voor kan kiezen om die foto’s alleen met familieleden te delen. Diezelfde kringen zijn ook beschikbaar voor Google+ pagina’s. Zo kun je als bedrijf publiek indelen in bijvoorbeeld bestaande klanten, prospects en suspects, of je meest loyale klanten aanbiedingen doen die voor de rest van je kringen onzichtbaar blijven. Zo kan Zuyd dit ook segmenteren in studenten in het algemeen, studenten van een bepaalde faculteit, klas, medewerkers etc.
Met Google+ hangouts kun je videochatten met verschillende personen. Zoals eerder in het stuk ook al stond beschreven kunnen bedrijven waaronder ook Zuyd ook vergaderingen houden met klanten en medewerkers. Er kan persoonlijke feedback gegeven worden, klanten helpen met problemen op te lossen of ze gewoon beter te leren kennen. Zoals we zelf al hebben gedaan met studenten, zo zouden projectvergaderingen in het vervolg ook van huis uit gedaan kunnen worden. Vooral nu in de wintertijden is het openbaarvervoer niet onze beste ‘vriend’. Door gebruik te maken van Google hangout hoef je als nog niks te missen!

Waarom niet….
Google zal er wel anders over denken, maar een Google+ pagina is vooralsnog vergelijkbaar met een Facebook pagina.

Sociale media zijn leuk en nuttig, maar vragen verschrikkelijk veel tijd als je ze goed gebruikt: namelijk om interactie te hebben met je (potentiële) klanten. (Dus niet: automatisch al je tweets ook laten doorplaatsen als Facebook en LinkedIn en alleen maar informatie zenden zonder een dialoog aan te gaan. Dat kost geen tijd, maar is wel fout!) Hebben bedrijven wel tijd om nog een extra medium in te zetten, of is het verstandiger om op minder sociale media aanwezig te zijn, maar dan goed?

De mogelijkheden om je Google+ pagina te promoten zijn beperkt. Adverteren op Google+ is niet mogelijk, en anders dan bij Twitter kun je met je pagina geen mensen volgen in de hoop dat ze je terugvolgen: je kunt pas iemand toevoegen aan de kringen van je pagina als die persoon eerst jouw pagina aan zijn of haar kringen heeft toegevoegd. Prettig voor consumenten natuurlijk, maar minder voor bedrijven.

Mijn eigen ervaring
Eigenlijk heb ik geen eigen ervaring met Google+. Wel heb ik het nu voor de training een account moeten aanmaken maar daar maar ik verder ook geen gebruik van. Waarom niet? Momenteel zit ik al op een aantal andere social media tools en vaak komt het doel of het nut van de tools wel overeen. Dus ik zie voor mij zelf ook geen reden om nog extra accounts aan te maken waarvan ik weet er niet veel mee zal doen. En hoe meer je mee doet aan al deze tools hoe minder je privacy wordt.

Auteur: Michelle Rohi

5 opmerkingen:

  1. Wederom een duidelijk stuk. Het is waar dat alle social media op elkaar beginnen te lijken. Wat zouden redenen zijn om Google+ te verkiezen boven andere social media uit jullie groep? Misschien wat moeilijk te zeggen als je er niet echt mee werkt.
    Je hebt nu Google+ vooral toegelicht vanuit bedrijven en reclame. Hoe zou je Google + kunnen inzetten in leer- en onderwijssetting? Ben ik wel benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kringen
      Sommige docenten ontvangen wel eens een vriendenverzoek een leerling, niet goed wetende wat ze ermee moeten. De Kringen-functie in Google+ maakt het mogelijk uw contacten in te delen in groepen (kringen) en vervolgens kan er zelf gekozen worden met welke kring bepaalde informatie wel of niet gedeeld word. Eigenlijk net zoals het in het normale offline leven ook gebeurt. Je kan dus je privé contacten scheiden van de contacten van uw school en daarnaast kunt u ook een onderverdeling maken in de schoolcontacten. Zo kunt u bijvoorbeeld elke klas een eigen kring geven, waarbinnen u discussies kunt houden, huiswerkopdrachten kunt plaatsen, video’s kunt delen, etc
      Hangouts
      Voor docenten erg nuttig, want u kunt bijvoorbeeld met uw leerlingen afspreken dat u elke donderdag van 16.00-17.00 in de hangout zit, zodat leerlingen ‘langs kunnen komen’ om vragen te stellen. Ook zou u een kring kunnen maken voor leerlingen die wat meer instructies nodig hebben, zodat u met hen af kunt spreken om in een hangout bepaalde stof wat meer toe te lichten. Studenten zouden ook zelf in groepjes af kunnen spreken om aan een project te werken.
      +1
      Als een docent via Google+ informatie, filmpjes blogs etc. verspreid is het ook mogelijk door midden van de +1 functie, te zien wie het bericht geopend en bekeken heeft. En via deze weg door reacties kan ook eventuele discussie gecreëerd worden.


      De bovenstaande opties kunnen docenten gebruiken bij de projectgroepen, hoorcolleges of SLB afspraken, maar ze kunnen natuurlijk ook gebruikt worden binnen de teams of zelfs faculteiten waarin de docenten werkzaam zijn.

      Ik hoop hiermee uw vraag een beetje te beantwoorden.

      Verwijderen
    2. Michelle bedankt. Misschien ga ik hier toch eens meer mee experimenteren. Kan je via Google+ ook gezamenlijk aan een document werken?

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. om in de discussie van google+ te blijven, vind ik google + nuttiger dan ik in eerste stantie gedacht had. het is makkelijk om mensen te vinden, of om bijvoorbeeld een videogesprek te starten! zeker in het bedrijfsleven kan dit zeer duidelijk gebruikt worden. ik had niet gedacht dat google + zoveel extra opties bood !

    BeantwoordenVerwijderen