woensdag 30 januari 2013

Social Media - LinkedIn (deel III)


LinkedIn is een veelzijdige webtool welke gebruikt kan en eigenlijk moet worden als er gekeken wordt naar de implentatie van de teamleider in Zuyd.
De teamleider kan LinkedIn gebruiken om recente ontwikkelingen in het domein in de gaten  te houden. Door je in te schrijven bij de groepen en het LinkedIn nieuws te volgen worden de meeste ontwikkelingen overzichtelijk aan de man gebracht. Als teamleider kan je hierop proberen in te spelen waardoor de teams een leeromgeving wordt die met actuele ontwikkelingen bezig is. Gezien HRD binnen de non-profit sector gemiddeld tien jaar achter loopt op de profit sector is dit dus zeker aan te raden!

Binnen LinkedIn kunnen groepen aangemaakt worden, zoals jullie in mijn vorige blog gelezen hebben. Binnen deze groepen is er de ruimte om te discussiëren. Deze discussieruimte kan de teamleider gebruiken als forum. Dit ‘forum’ kan dienen antwoord op de FAQ (frequently asked questions) van de docenten. Anderzijds kan het ook dienen als forum voor de vragen van andere teamleiders.
De teamleider kan het werkveld vragen wat belangrijke competenties zijn die nog verder ontwikkeld moeten worden omtrent het begeleiden van professionals. Dit is namelijk een lastige taak aangezien professionals geen sturing willen. Zij zijn autonoom genoeg. Dit is dus een lastig onderwerp waar je de hulp van andere professionals, die extern zijn, goed kan gebruiken. Zo’n zelfstandige, autonome teams zijn een goede leeromgeving waar veel begeleid zal moeten worden. Als een team een groep aanmaakt op LinkedIn kan LinkedIn gebruikt worden als communicatiemiddel. Wel moet de teamleider zich dan zo inzetten dat deze het gesprek tussen de docenten gaande houdt. Dit kan door leuke thema’s te bedenken, welke samenhangen met de huidige problematiek binnen Zuyd. De teamleider kan dus middels LinkedIn om onafhankelijk advies vragen aan professionals, oftewel gratis feedback.
Middels de ‘skills & expertise’ tab de docenten een indicatie geven wat belangrijk is in diens werkveld. Hier kan de teamleider, in samenwerking met de docent, dan een ontwikkeltraject opzetten waar de docent mee aan de slag kan gaan. De docent kan dan LinkedIn-groepen gebruiken om vragen te stellen wat echt verstandig zou zijn om te gebruiken. De docenten binnen Zuyd beschikken over voldoende expertise om zelf zo’n traject aan te gaan maar er zullen altijd vragen naar boven komen. Deze vragen kunnen dan door professionals in het werkveld beantwoord worden, dit zal een inzicht geven voor de docent.
LinkedIn is een veelzijdige webtool die ook gebruikt kan worden om nieuwe docenten te werven voor Zuyd. Dit zijn de professionals die een carrièreswitch willen maken. Op LinkedIn staat het hele cv van die nieuwe docent. Door te kijken waar de nieuwe docent in excelleert en wat diens hobby’s zijn kan vooraf al bepaald worden in welk team de docent op voorhand geplaatst kan worden.

Auteur: Mike Zoetbrood

1 opmerking: