LinkedIn is een veelzijdige webtool welke gebruikt kan en
eigenlijk moet worden als er gekeken wordt naar de implentatie van de
teamleider in Zuyd.
De teamleider kan LinkedIn gebruiken om recente
ontwikkelingen in het domein in de gaten te houden. Door je in te schrijven bij de
groepen en het LinkedIn nieuws te volgen worden de meeste ontwikkelingen
overzichtelijk aan de man gebracht. Als teamleider kan je hierop proberen in te
spelen waardoor de teams een leeromgeving wordt die met actuele ontwikkelingen bezig
is. Gezien HRD binnen de non-profit sector gemiddeld tien jaar achter loopt op
de profit sector is dit dus zeker aan te raden!
Binnen LinkedIn kunnen groepen aangemaakt worden, zoals
jullie in mijn vorige blog gelezen hebben. Binnen deze groepen is er de ruimte
om te discussiëren. Deze discussieruimte kan de teamleider gebruiken als forum.
Dit ‘forum’ kan dienen antwoord op de FAQ (frequently asked questions) van de
docenten. Anderzijds kan het ook dienen als forum voor de vragen van andere
teamleiders.
De teamleider kan het werkveld vragen wat belangrijke
competenties zijn die nog verder ontwikkeld moeten worden omtrent het
begeleiden van professionals. Dit is namelijk een lastige taak aangezien
professionals geen sturing willen. Zij zijn autonoom genoeg. Dit is dus een
lastig onderwerp waar je de hulp van andere professionals, die extern zijn,
goed kan gebruiken. Zo’n zelfstandige, autonome teams zijn een goede
leeromgeving waar veel begeleid zal moeten worden. Als een team een groep
aanmaakt op LinkedIn kan LinkedIn gebruikt worden als communicatiemiddel. Wel
moet de teamleider zich dan zo inzetten dat deze het gesprek tussen de docenten
gaande houdt. Dit kan door leuke thema’s te bedenken, welke samenhangen met de
huidige problematiek binnen Zuyd. De teamleider kan dus middels LinkedIn om
onafhankelijk advies vragen aan professionals, oftewel gratis feedback.
Middels de ‘skills & expertise’ tab de docenten een
indicatie geven wat belangrijk is in diens werkveld. Hier kan de teamleider, in
samenwerking met de docent, dan een ontwikkeltraject opzetten waar de docent
mee aan de slag kan gaan. De docent kan dan LinkedIn-groepen gebruiken om
vragen te stellen wat echt verstandig zou zijn om te gebruiken. De docenten
binnen Zuyd beschikken over voldoende expertise om zelf zo’n traject aan te
gaan maar er zullen altijd vragen naar boven komen. Deze vragen kunnen dan door
professionals in het werkveld beantwoord worden, dit zal een inzicht geven voor
de docent.
LinkedIn is een veelzijdige webtool die ook gebruikt kan
worden om nieuwe docenten te werven voor Zuyd. Dit zijn de professionals die
een carrièreswitch willen maken. Op LinkedIn staat het hele cv van die nieuwe
docent. Door te kijken waar de nieuwe docent in excelleert en wat diens hobby’s
zijn kan vooraf al bepaald worden in welk team de docent op voorhand geplaatst
kan worden.
Auteur: Mike Zoetbrood
Je blijft enthousiast over 'jouw' tool. Fijn nog deze late aanvulling.
BeantwoordenVerwijderen