vrijdag 4 januari 2013

Social Media - Facebook (deel I & II)


Facebook
Geschiedenis
Facebook is ontstaan in Californië en is opgericht door Mark Zuckerberg die inmiddels algemeen directeur is van Facebook. In 2004 toen Facebook voor het eerst geïntroduceerd werd, konden alleen studenten van het Harvard college zich aanmelden. In september 2006 werd Facebook buiten universiteiten om geheel openbaar. Sinds mei 2008 is Facebook in Nederland bekend. Facebook is een belangrijk middel om met elkaar en de buitenwereld te communiceren.
Facebook biedt een publieke web-API aan waardoor het voor derden partijen aantrekkelijk was om een eigen (web)applicatie via Facebook te maken. Er lopen tegenwoordig allerlei applicaties zoals; CityVille, Poker, Scrabble, Schaken etc. De aanleiding van Facebook was een duidelijk communicatiemiddel op velen universiteiten. Dit groeide snel uit tot een wereldwijd sociaalnetwerk. Dit is een internetdienst waarmee gebruikers een sociaal netwerk kunnen creëren en onderhouden. Dit wordt gedaan door het aanmaken van een online profiel en dit profiel te koppelen aan profielen van andere mensen en/of vrienden. Een sociaalnetwerk site wordt voornamelijk gebruikt om persoonlijke ervaringen, meningen, nieuws en andere informatie te delen met elkaar. Mensen die lid zijn van Facebook kunnen video’s, foto’s, berichten en internetlinks naar elkaar sturen en met elkaar delen. Facebook is ontzettend bekend geworden, omdat grote bedrijven zoals Yahoo en Microsoft flink erop aasden. Yahoo verlaagde zijn bod en Mircosoft nam 1,6 procent van Facebook over voor maar liefst 240 miljoen dolar. Dit bracht natuurlijk ongelofelijk veel publiciteit met zich mee en Facebook werd zeer bekend.
Algemene informatieDe gebruikers van Facebook zijn sinds 2004 sterk toegenomen. In december 2008 groeide de site met 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag en in april 2009 had Facebook meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, vijf maanden later waren dat er 50 miljoen meer. In juli 2010 had Facebook circa zeven procent van het aantal aardbewoners, namelijk een half miljoen gebruikers. De laatste meting is gedaan op 4 oktober 2012 en op dit moment had Facebook ruim 1 miljard gebruikers! Op 22 september 2011 kondigde Facebook de nieuwe functionaliteit "Facebook Timeline" aan. Facebook Timeline is een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker op een visuele manier. Op deze manier creëert Facebook een overzicht van het digitale leven van een gebruiker op Facebook, naast de realtime en de belangrijkste meldingen. De functionaliteit werd als optionele functie beschikbaar in december 2011. Sinds de gedeeltelijke overname door Microsoft heeft Facebook alleen nog maar meer publiciteit gekregen. Facebook is zelfs zover gevorderd, dat soms zelfs het nieuws wordt gehaald. Laats heeft facebook het geschopt tot een project X feest. Een meisje uit Haren wilde een privé feestje organiseren voor haar zestiende verjaardag. Zij maakte van deze privé uitnodiging per ongeluk een evenement dat voor iedereen toegankelijk was. Na een week waren al 24000 mensen uitgenodigd. Op 14 januari 2012 werd een moord gepleegd op de 15-jarige Joyce Hau in Arnhem, wat later bekend werd als de Facebookmoord. Facebook is zelfs zo bekend dat er een boek en een film over gemaakt is. De Amerikaanse schrijver Ben Mezrich bracht in Juli 2009 een boek uit over de oprichting van Facebook. Dit boek was een succes en werd verfilmd; The Social Network. Een film die geregisseerd werd door David Fincher.


 Toepassingsmogelijkheden binnen bedrijfsleven
Ook voor ondernemingen of mensen met een business is een Facebookpagina heel interessant: je kan er een aantrekkelijke pagina maken met de producten en diensten die je aanbiedt en zo een breder publiek aanboren. Facebook is dan ook een gedroomd platform om aan internetmarketing te doen. Facebook wordt buiten reclame voornamelijk gebruikt voor het contact te onderhouden met mensen die je kent. Dit kunnen ook mensen zijn op de werkvloer bijvoorbeeld collega’s of ex-collega’s. Het kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een personeelfeest te organiseren door een  groep aan te maken en alle collega’s hiervoor uit te nodigen. Facebook kan gebruikt worden binnen het bedrijfsleven maar Linked In wordt hier meer voor gebruikt. Facebook wordt voornamelijk privé gebruikt en kan afgeschermd worden.

Toepassingsmogelijkheden binnen Zuyd 
Op de Zuyd Hogeschool in Sittard is Facebook zeer bekend. In het derde jaar van People en Business management is social media zelfs een vak. De leerlingen leren in de  minor van het derde jaar hoe ze social media kunnen gebruiken en hoe alles werkt. Dit vak is niet alleen gericht op Facebook maar ook op Twitter, Hyves, Myspace, LinkedIn, videochatten en nog veel meer. Het is de bedoeling om de leerlingen eigen te maken met social media, omdat dit tegenwoordig een grote rol speelt.

Voordelen algemeen
Mensen maken Facebook aan om hun persoonlijke voorkeuren, gedachten en berichten op kwijt te kunnen. Een groot voordeel van Facebook is dat je met een klik op de knop een persoon kunt terugvinden die je al heel lang niet meer hebt gezien. Deze zoekmachine kan door middel van naam iedereen vinden en op deze manier kun je weer contact zoeken met deze persoon. Ook maakt Facebook het gemakkelijk om mensen te zoeken met dezelfde interesses en hobby’s. En van mensen die je wel al kent kom je nu nog meer dingen te weten die je misschien van te voren niet wist. Zoals eerder benoemd kunnen mensen met een onderneming gemakkelijk reclame maken op een simpele manier. Tegenwoordig staan er zelfs aan de rechter kant van Facebook acties en producten waar je op kunt klikken. Ook kun je bedrijven ‘’leuk vinden’’ en blijft zo op de hoogte van de nieuwste acties. 

Nadelen van FacebookEen nadeel van Facebook is dat je makkelijk vrienden kunt toevoegen. Misschien kijk je niet goed en accepteer je iemand die je helemaal niet kent. Sommige mensen hebben duizenden Facebookvrienden terwijl ze deze mensen niet eens persoonlijk kennen. Deze mensen zijn dan geen echte vrienden terwijl ze wel veel van je weten. Veel mensen in je vriendenlijst, maar weinig tot geen privacy. Je post statussen, berichten en foto’s, maar je denkt hier niet bij na. De informatie die je plaatst kan door iedereen bekeken worden, ook door mensen waarvan je het niet denkt. Dieven en inbrekers kunnen via Facebook bijvoorbeeld precies zien wanneer jij de deur uit bent en wanneer niet. Je plaats elke dag een klein bericht, maar uiteindelijk zijn al deze kleine berichten een heel levensverhaal. Dit staat uiteindelijk wel allemaal over jou op internet en iedereen kan een heleboel van jou te weten komen terwijl niemand jou persoonlijk kent.

Eigen ervaring

Wat vind ik positiefIk vind positief aan Facebook, dat heel veel mensen het gebruiken. Het is leuk om het bij te houden, maar dit komt voornamelijk omdat veel vrienden lid zijn van Facebook. Buiten de vele gebruikers vind ik het een overzichtelijk programma met veel leuke snufjes. Je kunt video´s, foto´s, berichten etc. naar elkaar sturen en kunt zelfs spelletjes via Facebook doen. Ook vind ik de reclame die aan de rechterkant staat leuk, omdat er meestal bekende bedrijven en goede acties bij zitten. Ook vind ik zeer positief dat er een Facebook app is voor op je telefoon en dat je zo op elk moment van de dag eventjes kunt kijken. Ook krijg je bij deze app een melding op je telefoon wanneer je een bericht of een reactie van een van je vrienden binnenkrijgt.

Wat vind ik negatief
Negatief vind ik aan Facebook, dat heel veel mensen informatie van jou kunnen vinden zonder dat je er bewust van bent. Als je de naam van een persoon weet hoef je die maar bij Google in te typen en dan krijg je al de profielfoto’s van die persoon die hij/zij wel eens heeft ingesteld. 
Wat kan beter
Wat ik minder vind aan Facebook is, dat de tijdlijn verplicht is geworden. Ik vond het oude systeem wel fijn, maar nu sinds kort is het allemaal omgezet naar de tijdlijn methode. Ik snap wel waarom ze dat hebben gedaan en het is nu ook kenmerkend voor Facebook, maar ik vond de oude methode veel overzichtelijker. Ik vind dat Facebook over zoon dingen misschien beter kan overleggen met de gebruikers of een enquête kan laten invullen. Als er namelijk meer punten komen waar mensen over twijfelen neigen ze misschien de volgende keer naar een andere sociale media. Dit is namelijk ook het geval geweest bij Sugababes en Hyves. Op het begin zat iedereen erop en was het helemaal geweldig, maar door kleine dingen en door nieuwe toetreders op de markt is uiteindelijk iedereen naar een andere sociale media overgestapt, in dit geval Facebook.

Gebruik ik het wel en waarom
Ik gebruik Facebook best vaak, omdat ik het een heel leuk programma vind. Je kunt van alles  ermee en het is het perfecte programma om met vrienden makkelijk in contact te komen. S’ochtends als ik wakker wordt en voordat ik ga slapen kijk ik altijd even op mijn telefoon naar de nieuwtjes van de dag. Dit kun je gemakkelijk doen, omdat Facebook te linken is aan je telefoon. Het is heel handig wanneer je een melding krijgt op je telefoon je weet je even op Facebook moet kijken. Er staan vaak echt hele grappig dingen of nieuwtjes op Facebook, het is puur amusement.

Cijfer beoordeling op schaal: 1 – 10
Ik vind Facebook een 8 waard! Ik zou het ook zeker aanraden aan mensen die er nog niet bekend mee zijn. Het is namelijk een leuk, overzichtelijk en interessant programma. Je kunt het puur gebruiken als sociale media, maar je kunt het ook gebruiken voor andere dingen zoals; reclame bekijken, spelletjes spelen en nieuws lezen.

Auteur: Carmen Friedrich

4 opmerkingen:

  1. Een enthousiast vrhaal door een echte gebruiker! Gaat waarschijnlijk voor jullie allemaal op. UIt jouw verhaal komt vooral de funfactor naar boven, puur amusement, zoals je zegt. Zie jij voor Facebook ook een rol weggelegd in meer zakelijker settings, of bijvoorbeeld in het onderwijs? Ik weet bv dat PBM-studenten die naar het buitenland op stage gaan en de betrokken docenten via Facebook (op een speciaal aangemaakte pagina) met elkaar communiceren. Misschien eens navragen bij Mw. Sommer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik zie facebook ook als zakelijkere setting, maar dan vooral voor bedrijven.. Bedrijven kunnen hun klanten contacten via facebook goed onderhouden en ook nieuwe klanten werven door middel van reclamevoorziening.. Zij kunnen bijvoorbeeld acties online plaatsen waardoor hun naambekendheid groeit! Voor Zuyd kan het ook voor vakken zoals SLB en Praktijk, op deze manier kun je makkelijk in contact blijven met je SLB´er en je kunt je SLB´er uitnodigen voor activiteiten waar jij aan gaat deelnemen, zodat het ook in zijn agenda komt te staan, heel handig dus!

      Verwijderen
  2. leuk compleet verhaal!

    ik grijp even terug naar jou zin:
    "Mensen maken Facebook aan om hun persoonlijke voorkeuren, gedachten en berichten op kwijt te kunnen."
    dit zou voor hogeschool zuyd zowel een voordeel als een nadeel kunnen zijn. zolang mensen maar berichten posten over wat allemaal " leuk en goed gaat op HSZ" is dit een reclame voor HSZ. vanaf het moment dat er wantoestanden zijn op HSZ. zullen mensen hun ongenoegen uiten en is dit indirect Negative reclame voor hsz. mensen bereiken immers iedereen uit hun eigen netwerk. bij het posten van een bericht. wat wel kan helpe is dat hsz. zelf ook op FB zit. zodat ze in de gate kunnen houden wat er voornamelijk gepost wordt op facebook ( of bijvoorbeeld twitter..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt inderdaad en het is voor Zuyd ookal reclame als mensen een opleiding toevoegen, zo heb ik bijvoorbeeld op mijn facebook staan studeert aan de HEAO People en Business Management, dat is dus ookal reclame voor Zuyd en voor de Faculteit... Ik heb inderdaad ook veel ervaringen ermee dat mensen positieve maar ook negatieve dingen over school erop zetten, meestal staat dan wel niet de naam van de school erbij die zou je dan weer moeten zoeken door bij algemene informatie van die persoon te gaan kijken!!

      Verwijderen